Od bicikla do mopeda - Rog Pony Express
Objavljeno 22.10.2018
Pored priče o mopedima i istoriji Tomos motora, ne sme se nikako zanemariti i baciti u senku nadaleko poznati (bar na teritoriji bivše Jugoslavije) Rog-ov Pony Express. Bar ste čuli za njega, ako ga već niste i videli i probali. To je bilo nezaobilazno prevozno sredstvo u bivšoj Jugoslaviji. U to vreme, Rogovi biciklovi bili su prisutni u skoro svakoj kući.


Preduzeće Rog osnovano je u Ljubljani davne 1871. godine kao kožna radnja, dok je sa proizvodnjom biciklova počela 1951. godine. Nakon II svetskog rata, prvi petoletni program predviđao je 50.000 bicikla, koja bi zadovoljila potrebe domaćeg stanovništva. Pored ovog preduzeća, proizvodnjom biciklova, bavila su se još dva: Partizan iz Subotice (1957. godine napravljenih 21.530 biciklova) i Sarajevska Lasta (4.004 bicikla iste godine). Rog je izbio na prvo mesto po proizvodnji 1963. godine kada je prodato 113.688 biciklova.


Logo preduzeća Rog i fabrike Puch (Izvor: www.wikipedia.org)

Priča o Poniju počinje 1964. godine, kada je proizveden prvi Rog Poni, sa točkovima od 20“. Krajem 60-ih napravljen je i Poni Ekspres, sa ojačanim ramom i manjim motorom. U početku je to bio holandski motor „Anker Laura“, ali kasnije prelaze na Puhov motor i naposletku na Tomosov motor. Ono što je bilo zanimljivo u to vreme kod Poni Ekspresa, jeste što je imao i pedale, pa je mogao i tako da se vozi, doslovno kao običan bicikli. Proizvodnja biciklova sa motorom prestala je 1982., a do tada je Rog dnevno proizvodio 700 biciklova i pokrivao 57% jugoslovenskog tržišta, od čega je čak 43% udela imao Poni.

Za strano tržište, Poni je imao i brzine na zadnjem lančaniku, pa čak i prednje i zadnje amortizere (model Poni Konfort). Za jugoslovensko tržište postojala su dva modela: Poni 1 i Poni 2, oba bez brzina.

Preduzeće Rog zatvoreno je 1995. godine, a u najboljim danima, godišnji obim proizvodnje iznosio je čak 350.000 biciklova, koji su preko izvoza stigli čak do SAD-a i Kine. U periodu od 1970. do 1977. godine, Rog je imao podružnicu Unis u Sarajevu, koja je proizvodila nekoliko drugačijih biciklova.

Puhov model Maxi

  - Proizvodnja: 1970 – 1980
  - Klasa: moped
  - Motor: 49,9cc 2T
  - Prenos: jedna brzina – E50
  - Kapacitet rezervoara: 3,2l
  - Snaga: 1, 1.5 i 2 KS

Puhov model Maxi (Izvor: https://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/thumb/e/e0/Puch_Maxi_Special_by_Foxy_Thing.jpg/300px-Puch_Maxi_Special_by_Foxy_Thing.jpg)


„Raduje nas što ste se odlučili za kupovinu našeg mini modela i time pokazali, da imate povjerenje u naše proizvode. Molimo vas, da pažljivo pročitate ovu knjižicu, koja će vas upoznati sa pravilnom upotrebom i održavanjem važeg vozila. Želimo vam udobnu vožnju i mnogo zadovoljstva.“

Rogov Poni Ekspres sa Puhovim motorom

  - Motor Puh – E50 sa jednom brzinom
  - Jednocilindrični, dvotaktni, sa vazdušnim hlađenjem
  - Snaga motora: 2,2 KS na 4500 o/min
  - Zapremina rezervoara: 2l

   
(Izvor: http://cybermotorcycle.com/gallery/puch/Puch-Pony-Express-2-3.htm )


(Izvor: https://www.aukcije.hr/prodaja/kolekcionarstvo/ostalo/1090/oglas/PONY-EXPRESS/3105925/)







Rogov Poni Ekspres sa Tomosovim motorom

  - Motor: 40 cc 2T, snage 1,5 kW
  - Jednocilindrični, dvotaktni sa vazdušnim hlađenjem
  - Zapremina rezervoara: 4,5l
  - Potrošnja goriva: 2l/100km
  - Maksimalna brzina: 45 km/h
  - Nosivost: 113 kg



(Izvor: 
http://www.bolha.com/nadomestni-deli/deli-za-motorna-kolesa/ostali-deli-za-motorna-kolesa/nastavek-reducirka-za-sedez-rog-tomos-pony-express-1296427482.html)



(Izvor: 
http://cybermotorcycle.com/gallery/puch/Puch-Pony-Express-2-3.htm)

(Izvor: 
http://www.bolha.com/nadomestni-deli/deli-za-motorna-kolesa/ostali-deli-za-motorna-kolesa/nastavek-reducirka-za-sedez-rog-tomos-pony-express-1296427482.html)