ISTORIJA TOMOSA (III deo)
Objavljeno 21.03.2019
Od 1959. godine, Tomos je počeo da proizvodi automobile pod licencom Citroen, u fabrici u Kopru i da ih prodaje na jugoslovenskom tržištu.

Zajednička saradnja Tomosa i Citroena, omogućila je Citroenu da uđe na jugoslovensko tržište automobila koje bilo zatvoreno za strane firme. Cimos (zajedničko proizvodno postrojenje Tomosa i Citroena) bio je 50% u vlasništvu Citroena i 50% u vlasništvu Tomosa tj. Jugoslovenske vlade.

    
Fabrika Tomos, Slovenija (Izvor: https://museu.ms/collection/object/21199?pUnitId=32&pDashed=crnobeli-negativ)

S obzirom da vlada Jugoslavije nije imala stabilnu valutu, često se koristio sistem plaćanja roba za robu (Barterov sistem), tako da je plaćanje Citroenu često bilo u žitaricama i sirovinama, što je Citroen dalje prodavao u Zapadnoj Evropi.

Vozila koja su najviše pravljena za jugoslovensko tržište: Ami 8, 2CB6, GS i Diana. Cimos je prodavao i uvozna vozila, CX i Mehari. Cimos GS se mogao razlikovati po okruglim farovima.

Godine 1981, Cimos je počeo da proizvodi specifičan model „Dak“, teretno vozilo slično Citroen 2CV Fourgonnette. Osim ovog modela, proizvodili su i model „Geri“. Oba modela vizelno su slična Diani, kao i Citroenovoj Acadiane. Dak je bio kraća verzija, dok je Geri bio pikap. Proizvedeno je svega 2.200 Daka i 900 Gerija, od 1981. do 1985. godine.

Danas postoji svega 16 očuvanih Gerija, dok je najočuvaniji upravo u Parisu, Francuska.


Isečak iz novina o proizvodnji Citroena u Cimosu (Izvor: http://www.autoslavia.com/1983-citroen-dak-900e/)

Citroen nije dozvolio Cimosu da izvozi ova teretna vozila, nakon čega je francuska kompanija prestala da izvozi delove jugoslovenskom partneru 1985. godine. Ovim potezom partnerstvo je  bilo osuđeno na propast.

Do početka 90-ih Cimos Citroen je još uvek isporučivao veliki broj delova za vozila koja su se pravila u Portugalu. Citroen je prodao svoj deo Cimosa 1996. godine.

Tomos - Citroen 2CV "SPAČEK"