Objavljeno 21.03.2019
Nakon II Svetskog rata, jugoslovenska vlada je nastojala da razvije industriju. U Sežani je 1954. godine osnovana kompanija za proizvodnju dvotočkaša, a uskoro je potpisan i ugovor za licencu sa austrijskom kompanijom Stejer-Dajmler-Puh (Steyr-Daimler-Puch).
TOMOS, skraćeno od TOvarna MOtornih koles Sežana, je poznati slovenački proizvođač motocikala i mopeda, sa sedištem u Koperu, Slovenija. Tomos je 1954. godine kupio licencu za proizvodnju moped modela od Puha. Od tada je pravio razne modele za istočnoevropsko tržište, uključujući motocikle, mopede, vanbrodske brodove, kao i automobile Citroen za domaće tržište.
(Izvor: http://www.tomos.si/sl/ )
(Izvor: http://www.tomos.si/sl/ )
Tomos mopedi su se proizvodili i u Holandiji od 1966. godine. Ovo je jedina fabrika mopeda u Holandiji, koja je opstala od ukupno 36 drugih fabrika iz ove branše u Holandiji. Jedan od najprodavanijih Tomos modela bio je Tomos 4L, koji se proizvodio u periodu od 1969. do 1980. godine. Holandski razvojni tim ovog proizvođača odgovoran je za uvođenje modela kao što su Kolibri, Targa i Revival. Osim evropskog tržišta, Tomos mopedi su se prodavali i u SAD-u u periodu od 1976. do 2014. godine.
Prvi proizvod ove kompanije bio je motor TOMOS PUH SG 250. Godine 1955. sklopili su 137 ovih motora, 125 skutera i 100 mopeda. Sledeće godine, mopedi su činili većinu (1712) od ukupnog broja sastavljenih jedinica, zatim motocikli (615) i skuteri. Istovremeno sa licenciranom proizvodnjom Puha, Tomos je započeo izradu sopstvenih serijskih modela.